maandag 24 september 2018

Energy Wizard UAntwerpen

Op dinsdag 22 mei 2018 zijn wij, de leerlingen van het vierde jaar, aan onze dag begonnen met een bezoek te brengen aan het gloednieuwe gebouw Z van de UAntwerpen.

We kregen hier een woordje uitleg over energie in ons dagelijks leven en hoe we er zuinig mee kunnen omgaan. De professor, die ons uitleg gaf, begon aan zijn uitleg met een simpele vraag nl. ‘Hoe kan je bevroren soep doen smelten?’, hierop gaven we de antwoorden: opwarmen op het gasfornuis of in de microgolf of gewoon laten staan. Niemand dacht eraan om de bevroren soep in de koelkast te zetten en toen we zagen hoe veel energie er nodig was voor elke methode merkten we tot verbazing dat er energie gewonnen werd uit de methode met de koelkast. Na een lange, maar leerrijke uitleg kregen we een korte rondleiding.

Nadien was het tijd om naar de campus te gaan van productontwikkeling. Een deel van de groep kreeg een Nederlandstalige gids en de anderen gingen met de Engelstalige gids mee. Onze gids begon met de rondleiding door enkele machines, die gebruikt worden door de studenten, aan ons voor te stellen. Hierbij kwamen we eerst een machine tegen die door een zeer hoge druk uit te oefenen op de vormen, die door de studenten werden uitgezaagd, er een dun laag plastic op plakte. Nadien gingen we even verder en kwamen we de 3D- printers tegen en gelukkig voor ons zagen we er een paar die aan het printen waren. Volgens de gids is dit geen lang proces, het duurt minstens een uur en naarmate het voorwerp dat uitgeprint moet worden groter wordt duurt het printen ook uiteraard langer. Even later gingen we een verdiep hoger en zagen we een enkele producten in vitrines waaronder de betaalterminal en de schelp koffer (dit is een koffer die zijn oorspronkelijke vorm terugneemt nadat het wordt samengedrukt). Als laatste kregen we de kans om onze eigen, kleine waterturbines te maken. Nadien moesten we deze uittesten, door er water op te gieten, en proberen de verschillende factoren die de snelheid waarmee de turbine draait te achterhalen. Na enkele pogingen kwamen we erachter dat hoe hoger de druk van het water hoe sneller de turbine zal draaien. Hierbij is het dan ook belangrijk dat dit water net op het randje van de waterturbine wordt gegoten, want anders is het niet zeker of de waterturbine zal draaien.

Al bij al was het een toffe en leerrijke voormiddag!

(geschreven door Yeliz M.)

figfigfigfigfigfigfigfig

Vorige week dinsdag 22 mei 2018 zijn we met alle vierde jaren op uitstap geweest naar twee campussen van de UAntwerpen. In de eerste campus, de Groenenborger campus, werd ons verteld hoe de opwarming van de aarde werkt, hoe we dit kunnen (proberen te) vermijden en hoe we het (zouden) kunnen oplossen. Ook werd ons de werking van verscheidene machines uitgelegd die te maken hadden met centrale verwarming, warmte in het algemeen en energie.

In de tweede campus, campus Mutsaard, werden we door 2 studentes rondgeleid en geïnformeerd over de richting Productontwikkeling. Er werd verteld wat hun richting inhield, wat ze zelf al hadden ontworpen en waar ze zich heel de dag mee bezighouden op zo’n campus. Zo zijn we er o.a. achtergekomen dat bv. bij het ontwerpen van een simpele heggenschaar, al heel veel factoren komen kijken die de effectiviteit en de populariteit van het product beïnvloeden.

Het komt erop neer dat het een leerrijke dag was, maar dat er wel veel theorie verwerkt moest worden! Dit maakte heel het gebeuren natuurlijk niet minder leuk.

(geschreven door Nick DV.)

 

dinsdag 22 mei 2018

onder

 

Home