zaterdag 25 november 2017

E-Twinning 2012 Prospectiereis

Vorige week trok collega Nathalie Hunninck in het kader van haar E-Twinningsproject naar de partnerschool ‘Lyc?e Coll?giale Ibn Nafi??’ in Al Hoceimain, Marokko.
Haar verslag vindt u hieronder.

Prospectiereis naar Marokko van 10 tot 13 oktober 2012
Al Hoceima, Noord-Marokko
Salaam collega?s
Ik stel graag de twinningcrew Marokko aan jullie voor: Yamina Essabri (co?rdinator van de vzw TamTamGoGo), Bram Goris (verantwoordelijke voor het internationale beleid en projecten voor het Stedelijk Onderwijs Antwerpen), Kim de Weerdt (Academie Hoboken), Abdelmalik Essabri, broer van Yamina. Hij was onze persoonlijke gids en chauffeur.
Op woensdag 10 oktober zijn we aangekomen in Nador en hadden we onze eerste afspraak met Rifat Ballot (Pr?sident Association Rif-Informatique & Nouvelles Technologies). Hij begeleidde ons door alle formaliteiten en Marokkaanse protocol. Na dit gesprek waren we klaargestoomd om de afgevaardigde bestuurder van het nationaal onderwijs te ontmoeten.
De volgende dag stond de partnerschool ?Lyc?e Coll?giale Ibn Nafi?? in Al Hoceima op het programma. . Het Marokkaanse schoolsysteem verschilt van bij ons. Het onderwijs in Marokko is kosteloos en verplicht tot zestien jaar. Desondanks gaan vele kinderen, vooral meisjes, op het platteland nog steeds niet naar school. De analfabetismegraad in Marokko blijft al jaren rond de 50 % hangen, wat grote gevolgen geeft voor de economie, waar de kloof tussen arm en rijk diep is. De leerlingen hebben middagpauze van 12 tot 14 uur en tot 18 uur lopen de lessen.
Vrijdag hebben we de vzw Forum de Femmes ontmoet. Opmerkelijk is dat de vrouwenbeweging en dus ook de vrouwenrechten in een verticaal tempo evolueren. Even opvallend is dat Al Hoceima twee scholen heeft met een vrouwelijke directeur.
Het meest protocollaire bezoek was met de Generale Secretaris van de Regionale Raad van Taza en Al Hoceima.  Ze hadden wel al gehoord van de termen ?internationale samenwerking? en ?culturele uitwisseling? maar de uiteindelijke praktijk staat nog in zijn kinderschoenen.
Zaterdag 13 oktober zakten we weer af naar het regenachtige Belgi?, vol met nieuwe idee?n en inspiratie om ons twinningproject verder vorm te geven.

Welke acties staan op ons programma?
- Het hoofddoel van de twinning wordt opgezet op basis van vakoverschrijdend werken. Britt Janssens heeft met 4 kantoor een kennismakingsfilm gemaakt tijdens de lessen Frans. Deze film, met een Franstalige stadswandeling, werd warm ontvangen. Onze partnerschool zal nu ook zo?n filmpje maken zodat wij hiermee kunnen werken. De leerkracht Frans, Mohammed, zal zich hiervoor inzetten.

- Voor het vak PAV worden op 7 en 8 mei 2013 twee projectdagen georganiseerd met als thema ?Leef!Multicultureel?. Daarin staan de kwaliteiten en talenten van de leerlingen centraal.

- Om de twinningcultuur op onze school te doen leven, zullen er posters gemaakt en opgehangen worden in de schoolgangen.
Ik hoop dat dit verslag een beter beeld geeft van wat ons twinningproject inhoudt en wat ik, samen met jullie, wil bereiken met onze leerlingen.

woensdag 17 oktober 2012

onder

 

Home